Egy dva vallomsa

Madonna nem kis falat, ezrt az amerikai Elle az exkluzv interjra Daphne Merkin amerikai irodalomkritikust s regnyrt kldte, hogy pillantson be a vilg mg mindig legnagyobb popsztrnak rejtett gondolataiba. Mik foglalkoztatjt valjban a 47 ves Madonnt, mikzben j lemeznek megjelensn fradozik s elkszti vilg krli turnjt.
Hogy ki is Madonna? Nehz megmondani. Kezdetnek legyen elg annyi, hogy az a n, akihez a New York-i Essex House Szllodba kldtek, hogy megprbljak minl tbbet megtudni rla. j albuma, a Confessions on a Dance Floor, visszatrs a gykerekhez, de mr mlyebb jelentseket hordoz, ha figyelnk a dalok zenetre: „You know it won’t last long/ And all those lights they will turn down” (Tudod, hogy nem tart oly sok/ s majd az sszes fny kialszik) – hallgatjuk, mikzben lbunk a zene ellenllhatatlan ritmusra mr mozgsba lendl. Mindezek ellenre a krds szinte megvlaszolhatatlan, hiszen jnhny megoldhatatlan problmt vet fel. Egyrszt Madonna mindig azrt kzd, hogy rejtlyesnek tnjn a vilg szemben. Szinte lehetetlen megtudni, hogy rejtzik-e „valdi szemlyisg” az olyan nagy hatst kivlt pzok mgtt, mint a bohm rosszlny, a kihv, dacos n, az rk lzad, a Kabbala guru, az olcs Dorian Gray hasonms, egy fekete neccharisnys ni srkny, avagy mindez valjban . Msrszt Madonna teljes mrtkben tudatban van annak – a hozz hasonl sztrokkal ellenttben –, hogy tkletesen felptett imidzse kitrlhetetlenl beleg az agyunkba. Ez a tuds jelen van hangjnak tnusban is, ahogy a bemutatkozskor kacrkodva kszn, de a „hello” utn mgsem a szoksos, semmitmond frzisok kvetkeznek. Egy korbbi kzs ismersnk – Dr. Frederic Brandt, kozmetolgus, aki Rembrandtval veteked kpessgeit mr mindkettnk arcn alkalmazta (Madonna simn maga utn hozatja Los Angelesbe, vagy ppen Londonba, hogy kizrlag az arcval foglalkozzon) – most j aprop arra, hogy elinduljon a beszlgets. Ms esetben biztosan j tlet lett volna, de Madonnval minden mskpp alakul. Mert egyszerre nagyon kzvetlen s hihetetlenl zrkzott, nem enged bizonyos hatrokat tlpni. Tudja, mivel nyerheti meg kznsgt, mit vrnak tle. Amikor azt krdezem, vajon hogyan kpes megtartani rajongtbort tvltozsai ellenre, azt feleli: „A rajongim nagyon nyitottak s tele vannak lettel. Az egyetlen eslyem, hogy elvarzsolom ket. s aztn nincs meglls.” Az igazat megvallva, csak kapkodom a fejem, Madonna csapong, engem pedig ez megvisel, br azt gondoltam, mr minden sztrallrt ismerek. Ahogy megltom, meglepdm: jval kisebb, mint vrtam, vkony, szinte trkeny, elkpzelhetetlennek tnik, hogy kt vtizede, folyamatosan a cscson van. A szeme tnik fel legelszr. Csodlatos, vilgtan kk, uralja kicsi, de hatrozott arct. Aztn a bre: mintha nem is lennnek prusai, mintha lben is retuslva lenne. Egyltaln nem gy nz ki, mint egy 47 ves n. Valszntlenl vkony, tbjhatna a t fokn – ettl egyrtelmen fiatalos. Taln lettelen, bzs szn, flrefslt haja, ami elnytelenl emeli ki llkapcst utal valdi korra. De az is lehet, hogy Madonna mr nem akar tkletesnek ltszani. Hogy lehet, hogy ez a michigani fiskolrl kirgott lny, akinek lete tele van mtoszokkal, rejtlyekkel, korszakunk uralkod pop-dvjv vlt? desanyjt t ves korban vesztette el, apja nevelte, akitl munkamnijt rklte. A New York-i lepusztult belvrosi loklok, klubok fellpsei utn korszakos siker kvetkezett, majd vgl a hzassg s az anyasg, utbbi pedig semmit nem vltoztatott alakjn: combja pldul ma is olyan, mint egy 15 ves pompom-lny.
Madonna lland stlusvltsainak kellkei adottak, hiszen szekrnye telis-tele niessget hangslyoz holmikkal, olyasmikkel, amiket pldul most is visel, de minden mssal is. Ruhatra a Ktsgbeesve keresem Susant cm film vadc fszerepl lnynak s egy trsadalmilag felsbb osztlybeli iskolslny egyenruhja (trdig r brsonyszoknya, zrt fels s a hossz zokni, arany lam v, arany papucscip) kztt ingadozik. De a problma mgis az, hogy nehz vele fenntartani a kontaktust. llandan azt rezteti, hogy krdezhetek tbbet, aztn mgsem enged kzelebb. Egyik pillantaban udvariasan tartzkod, majd rgtn ezutn flelmetess, ijesztv vlik: tipikus sztn ember. Tkletes angolsggal – mintha grfkisasszonyok kztt tanulta volna a jmodort s az illemet – hozza tudomsomra, mennyire boldog, hogy j a fogadtatsa j albumnak -, de ezzel a kegyesen leereszked, kirlyni stlussal csak nveli a kztnk lv tvolsgot. Nha az az rzse az embernek, hogy azokban a pillanatokban, amikor nem fnykpezik vagy rgztik valamilyen formban az lett, teljesen ms emberr lesz. Olyann, ami tlmutat egy nimd ugyanakkor trkeny ember kpn. gy tnik, mintha vdett lenne minden negatv hatstl. Hogyan lehet kpes erre? „Ne legyenek magasak az elvrsaid s soha, semmihez nem szabad nagyon ragaszkodni!”– magyarzza. Ennek ellenre persze kiderl, valjban ragaszkod alkat, fknt amikor kt gyerekrl beszl, vagy arrl, hogy hzassgba mennyi ert s energit fektet. Ekzben az is nyilvnval rla, hogy simn ejti azt, akit megun. Amikor arrl faggatom, szokott-e a mlton rgdni, egyszeren csak azt mondja: „a hibk, amelyeket elkvetnk, legalbb olyan fontosak, mint a sikereink. Sohasem bnod meg ket, ha visszanzel s elgondolkodsz: vajon mit lehet bellk tanulni.” Persze mindannyian tudjuk, Madonna mennyire maximalista s nincs ktsg afell sem, hogy nagyon is uralkod tpus, pldul brmikor kpes erlyesen rszlni brkire. Egyszer figyelmetlenl kzbevgtam egy mondatba, mire sszehzta szemldkt s ingerlten megjegyezte: „mg nem fejeztem be”. Rm pontos ember (miutn telefonon megszerveztk a tallkozt, az asszisztense felhvott ktszer, hogy elnzst krjen, mert Madonna 15 percet ksik) fegyelmezettsgt is ismerjk a napi jgzstl kezdve a mrtkletes ditig. ...
[ELLE 2006/04] 
|